• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 14 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190822
+
-

گفت‌وگو با جابر صادق‌زاده، دارنده7بازوبند پهلوانی ایران

یگانه الگوی مرام پهلوانی؛ مولایم علی ع

یگانه الگوی مرام پهلوانی؛ مولایم علی ع

نیلوفر ذوالفقاری

پهلوان‌باشی ایران، لقبی است که بعد از دریافت ششمین بازوبند پهلوانی ایران به او داده شد. حالا 7بار بازوبند پهلوانی ایران بر بازوی این ورزشکار مازندرانی نشسته اما جابر صادق‌زاده همت بازویش را برای کمک به نوجوانان و جوانانی به‌کار گرفته که قصد دارند قدم در گود پهلوانی بگذارند. مدال طلای جام‌جهانی پهلوانی و زورخانه‌ای تاجیکستان، جهان پهلوانی و تصاحب ۷ بازوبند پهلوانی ایران، مدال طلای کشتی ساحلی بازی‌های آسیایی 2014تایلند و طلای جوانان جهان در رومانی، فقط بخشی از افتخارات این قهرمان است که تأکید می‌کند به‌عنوان یک پهلوان، در ترویج اخلاق و فرهنگ پهلوانی، مسئولیت سنگینی بر دوش دارد. با جابر صادق‌زاده از سال‌ها تلاش برای رسیدن به قهرمانی و البته، شیرینی پهلوان اول کشور‌بودن حرف زده‌ایم.


     قبل از اینکه پهلوان اول ایران شوید، واژه «پهلوان» برای شما چه معنایی داشت و چقدر با ورزشی پهلوانی آشنا بودید؟
از نام خوشش ادا کنم بسم‌الله/ هستی تو علی و نیست مثلت بالله/پرسند اگر ز قوتت می‌گویم/ لا حول و لا قوّه الا بالله. به رسم و ادب زورخانه رخصت. لغت پهلوان خطاب به شخص نیست، خطاب به‌معناست و تفاوت قهرمان و پهلوان در کنش رفتاری فرد معنا پیدا می‌کند. شما نظر من را درباره پهلوان خواستید اما معنای این لغت درنظر من مهم نیست بلکه مقدار فهم من درباره پهلوانی باید همیشه منظور نظرم می‌بود. پهلوانی درنظر من توانمندی فرد در به فعل درآوردن این لغت خلاصه می‌شود. هر فرد در تقابل رفتاری با تمامیت جامعه انسانی می‌تواند معناگر لغت پهلوانی باشد و هر آن کس که سرآمدتر، توانمندتر در بیان معنای پهلوانی.
   به‌نظرتان پهلوان بودن چه مسئولیتی بر دوش شما و پهلوانان دیگر می‌گذارد؟
بار معنایی این لغت به بار مسئولیتی است که یک پهلوان به دوش می‌کشد. منش و رفتار محوریت پیدا می‌کند و مرکزیت ورزش در زندگی فردی و اجتماعی جای خودش را به اخلاق می‌دهد. در چهارچوب مرام پهلوانی زندگی‌کردن جز حفظ اخلاق، ترویج اخلاقیات به واسطه عملکرد تأثیرگذار نیز هست.
     شما ورزش را با کشتی شروع کرده‌اید، در این سال‌ها چطور از مسیر پهلوانی گذشتید؟
کشتی را از 10سالگی شروع کردم. نخستین مدالم در وزن 59کیلوگرم بود که قهرمان کشور شدم و استارت قهرمانی من خورده شد. در حال حاضر 3بار در کشتی آزاد جوانان، پهلوانی و ساحلی قهرمان دنیا شده‌ام. 7بار صاحب بازوبند پهلوانی کشور شدم که این افتخاری برای ورزش پهلوانی کشور است که رکوردش به نام من ثبت شده است.
     نوجوان که بودید در ابتدای مسیر، تصور می‌کردید به چنین جایگاهی برسید؟آن روزها رویایتان چه بود؟
هر فرد راه خودشناسی و ارتقای کیفیت زندگی‌اش را در نوجوانی به واسطه افکارش می‌گذراند. در آن زمان توانمندی من در ورزش و شیفتگی‌ام نسبت به بزرگان ورزش پهلوانی و پهلوانانی که در زندگی همراهم بودند، من را دوچندان به سمت این هدف سوق داد و رویایم همان روزها هم جزئی از حقیقت بود، چون راه زندگی و اهداف از یک انسان پهلوان می‌سازد.
     در تاریخ ایران همیشه فرهنگ پهلوانی جایگاه مهمی داشته، به‌نظرتان هنوز این فرهنگ جایگاه خود را در میان مردم حفظ کرده است؟
 تاریخ برای من نگاره‌ای برای کسب فهم و تجربه گذشتگان بوده و هست، ولی فرزند زمانه خویش‌بودن هم در این دوران با ادغام فرهنگ غنی پهلوانی موجب پذیرش و گرایش بیشتر در نسل جوان می‌شود و این امر با ایجاد تربیت و آموزش از سنین پایین، الفبای نهادینه‌شدن این فرهنگ در باور اجتماع جوان می‌شود.
     الگوی حرفه‌ای و رفتاری شما در مسیری که انتخاب کردید چه‌کسی بوده است؟
مولایم علی(ع) یگانه اسوه و الگوی مرام پهلوانی است.
     به‌نظر شما چه آسیبی فرهنگ پهلوانی را تهدید و آن را از مسیر اصلی خود دور می‌کند؟
فرهنگ پهلوانی به اصالت سرزمین ما و حفظ این میراث مانند تمام میراث ایران کهن، از فردیت رها شده و در مقام اجتماع و جامعه ضروری است. رسیدگی مسئولان، آموزش و ترویج این فرهنگ با رسانه‌ها، مواردی است که کمتر به آنها پرداخته شده و دغدغه همیشگی شخص من به‌عنوان کسی که بار این لقب را به دوش دارد، است.
     سخت‌ترین چالش شما در سال‌های فعالیت حرفه‌ای چه بوده است؟
سخت‌ترین چالش برای یک زندگی حرفه‌ای، حفظ نظم و انضباط در تمام جنبه‌های سبک زندگی حرفه‌ای است. به‌طور مثال نظم در تمرین‌ها، مطالعه و کسب اطلاعات در زمینه هایی که فعالیت می‌کردم، تحمل فشارهای مالی و هزینه‌های بالای یک زندگی حرفه‌ای و همزمان آینده‌نگری برای سال‌های بعد از این فعالیت، همگی چالش‌هایی هستند که من هم مانند همه افراد با‌هدف با آنها دست و پنجه نرم کردم.
     وقتی مردم و اطرافیان شما را می‌بینند، بیشتر چه واکنشی نشان می‌دهند و چه حرف‌هایی با شما به‌عنوان یک پهلوان در میان می‌گذارند؟
قطعا مردم انگیزه‌ای بودند که بتوانم ثبت رکورد داشته باشم. نگاه، احترام و لطفی که برای شخص من در مقام پهلوان‌باشی قائل هستند، نیروی محرکه تمام این تلاش‌ها بوده است.
     احساستان از اینکه رکورددار پهلوانی ایران هستید، چیست؟
تعریف این احساس در این مقال نمی‌گنجد برای اینکه هر کسب مقامی غرور و قدرتی را با خودش همراه دارد. ولی مقام پهلوانی جنگ درونی برای قدرتمند‌بودن و ادای احترام و افتادگی است؛ غروری است که نه از پس خودپسندی بلکه از چشم‌پوشی از نفس و خدمت به خلق سرچشمه می‌گیرد.
     بیشتر از همه چه فرد یا افرادی شما را برای انتخاب و ادامه این راه تشویق کردند؟
مشوق و پشتیبان همیشگی من برادران عزیزم داداش سبحان و مهندس جلال هدایتی بودند و همراهان و استادانی مثل برادرم ولی‌الله فهیمی و سعید فرحدل که گرمای حضورشان هر قدم باعث قوت قلب و دلگرمی‌ام بوده و جا دارد از آنها برای همراهی تمام این سال‌ها قدردانی کنم.
     دوست دارید ورزشکاری به میدان بیاید که رکورد 7بازوبند پهلوانی شما را بشکند؟ اگر این اتفاق بیفتد چه احساسی خواهید داشت؟
راه پهلوانی مسیری است که من نه شروع‌کننده و نه پایان‌دهنده آن هستم. هدف من ثبت رکورد در این ورزش بود و حالا هدفم رشد و تربیت جوانان برای رسیدن به بالاترین درجه در این راه است. این هدف با ایجاد انگیزه و تربیت و انتقال اطلاعات به روش درست به یاری خدا مثمر ثمر خواهد بود.
     از خودتان و مسیری که تا امروز رفته‌اید رضایت دارید؟
ما همه با انتخاب‌هایمان زندگی می‌کنیم، من هم این مسیر را با تمام دشواری‌ها انتخاب و سال‌های زیادی را صرف این هدف مهم کردم و هر دستاورد معنوی و رشد درونی خودم را مدیون همت و صدقه سر ورزش پهلوانی می‌دانم. این دستاوردی است که رضایتمندی درونی را برای من به همراه داشت.
     برای نوجوانان و جوانانی که دوست دارند ورزش را تا پهلوانی ادامه دهند، چه توصیه‌ای دارید؟
هر انسان مجال زندگی را از سمت خداوند پیدا می‌کند و شکرانه این نعمت بزرگ، تلاش برای ایجاد معنایی در خور و ‌شان موهبت زیستن است. اگر حرفی برای رفقای جوان‌ترم داشته باشم این جمله است: زندگی‌ات را به یک هدف گره بزن و هر روز حتی یک قدم برای رفتن به طرف آن تلاش کن.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید